nuffnang

Followers

29 June 2012

Ais dan Kehidupan Kita

Sayangilah diri sendiri kerana sihat itulah yang paling utama di dalam kehidupan manusia. Kepada sesiapa yang suka minuman berais ( memang melegakan kalau dinikmati ketika makan tengahari yang panas terik) dan saya pasti ramai yang melakukannya kecuali saya..kerana sy hanya minum berais ketika makan direstaurant sahaja.Kalau setakat minum di tempat kerja , saya lebih suka minum air masak ( jimat kos maa.....lagipun minum air kosong ni awet muda..tak gitu?)

Jika anda mengambil minuman berais ketika makan, maka ais kan membekukan makanan berminyak yang baru kita makan. Ini bermakna ais kan memperlahankan proses penghadaman kita. Bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia kan menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan ia kan menyebabkan lemak berkumpul dan kita semakin gemuk dan menuju ke arah mendapat pelbagai penyakit. Jalan terbaik adalah minum sup panas ( selalu bangsa cina suka dengan pelbagai jenis sup ketika makan) atau minum air panas atau suam selepas makan.

Anda patut tahu bahawa bukan semua tanda-tanda serangan JANTUNG bermula apabila terasa sesuatu pada tangan sebelah kiri tetapi perlu berhati-hati juga pada permulaan sakit sedikit-sedikit pada bahagian atas dada anda. Anda mungkin tidak akan mengalami rasa sakit dada pada serangan pertama serangan jantung. KELETIHAN DAN BERPELUH adalah tanda-tanda biasa. Malahan 60% penghidap sakit jantung tidak bangun selepas tidur.

Kesimpulannya untuk mengelakkan Serangan Jantung..maka elakkan minum ais ketika makan.

No comments:

Post a Comment